Ons voorlopig programma

Hier vindt u de volledige programmatekst van GroenXL. Wij pretenderen niet dat wij aan alles gedacht hebben en voor alle denkbare situaties oplossingen hebben voorzien. Wij vinden dat burgers actief mogen deelnemen aan het beleid en dus, wanneer er zich een situatie voordoet, punten aan het programma kunnen toevoegen of bestaande punten kunnen wijzigen. Een programma is dus nooit "af".

Hieronder datgene waaraan ons team reeds gedacht heeft.


Wonen en ruimtelijke ordening
Natuur, milieu en klimaat
Mobiliteit
Kinder- en jeugdbeleid
Sociaal beleid, ouderen en zorg
Cultuur, verenigingen en sport
Democratie en participatie
Patrimonium
Dienstverlening en digitalisering
Financiën en belastingen
Diversiteit en samenleving
Duurzame lokale economie
Dierenwelzijn
Lokaal mondiaal beleid


Wonen en ruimtelijke ordening

Lint, met 5,57 km² en 8687 inwoners (1/12/23), is een dichtbevolkte gemeente met een bebouwingsgraad van 52,1%. Jongeren ervaren moeilijkheden bij het vinden van huisvesting vanwege de hoge prijzen; de mediaanprijs van een huis was in 2022 €397,250, een stijging van €37,250 ten opzichte van 2019. Veel (huur)woningen zijn energieverslindend (zie ook hoofdstuk milieu, klimaat en natuur). Er is een dringende behoefte aan bouw van sociale en betaalbare huurwoningen, evenals ondersteuning voor huiseigenaars met beperkte financiële middelen voor noodzakelijke verbeteringen. Betaalbaarheid van woningen en ruimte-inname vormen grote uitdagingen.

Een duurzaam en toekomstgericht ruimtelijk beleid

We streven naar een toekomstgerichte ruimtelijke ordening met minder ruimte-inname, meer groen en water, en aandacht voor zachte mobiliteit. De ruimtelijke ontwikkeling blijft in eigen handen; we laten deze niet over aan vastgoedontwikkelaars. Momenteel heeft Lint daar niet het nodig wettelijk kader voor. Daar willen wij verandering in brengen.

  • Een woonbehoeftestudie vormt de basis voor ons woonbeleid en het nieuwe gemeentelijk beleidsplan ruimte. Goed ruimtelijk beleid vertrekt immers van een duidelijke visie, die in gezamenlijk overleg tot stand komt en toekomstbestendig is. We betrekken van bij het begin burgers, overheden en andere (ook toekomstige) belanghebbenden. We houden in dit beleidsplan ook rekening met de klimaatverandering.

  • We finaliseren het bouwreglement dat de gemeente een wettelijk kader moet geven om gewenst ruimtelijk beleid af te dwingen en ongewenste ontwikkelingen te vermijden. 

  • In een volgende fase maken we een RUP ‘Meergezinswoningen’ op dat de moeilijk in de hand te houden bouw van meergezinswoningen in goede banen moet leiden. 

  • We zorgen voor een wettelijk kader dat samenwoonprojecten stimuleert.

Woningen voor wie het nodig heeft

  • Door middel van onderhandelingen met private ontwikkelaars zullen we werken met sociale lasten zodat een voldoende hoog percentage sociale huurwoningen of betaalbare woningen in nieuwe private ontwikkelingen wordt gerealiseerd. We verankeren sociaal wonen in ruimtelijke uitvoeringsplannen.

  • De prijs van de bouwgrond bepaalt voor een belangrijk deel de woningprijs. Daarom willen we gronden en het patrimonium dat we in bezit hebben, behouden en nieuw patrimonium/gronden verwerven. Niet als doel op zich, maar om ter beschikking te stellen of te verkopen aan woonmaatschappijen voor sociale woningbouw of aan vzw’s om er (innovatieve) projecten op te ontwikkelen. Daarnaast geeft dit Lint de kans om zelf de rol van bouwheer, investeerder of regisseur op te nemen bij collectieve renovaties/herbouw.

  • We voeren maximaal het recht op voorkoop uit.

  • We onderzoeken de mogelijkheid om samen met de gemeenten uit de regio een rollend woningfonds op te richten. Met dit fonds willen we verwaarloosde panden opkopen om daarna te renoveren of te vervangen door een nieuwbouw. De grond blijft eigendom van de gemeente, de vernieuwde woningen worden via een systeem van erfpacht of recht van opstal aan marktconforme prijzen verkocht aan particulieren. 

We ondersteunen de ontwikkeling van een kwalitatief en betaalbaar privaat huuraanbod.

We zorgen voor een gerichte ondersteuning die een voldoende effect heeft op de woonmarkt. We zorgen ervoor dat deze terechtkomen bij de doelgroepen die ze echt nodig hebben. We werken samen met en ondersteunen gericht verhuurders. 

  • We begeleiden en ondersteunen rechthebbenden bij de aanvraag van huursubsidie, huurpremie en de huur- en isolatiepremie

  • We zorgen voor een gemeentelijke huurpremie voor de mensen die nog geen recht hebben op een Vlaamse huurpremie (verplichte wachttijd van 4 jaar).

  • We zorgen voor een gemeentelijk huurgarantiefonds om huurders te ondersteunen bij het betalen van de huurwaarborg. Dit kan best intergemeentelijk gerealiseerd worden!

  • We rollen het gebruik van het conformiteitsattest verder uit. We laten dit ook gepaard gaan met een ontzorgingsaanbod naar verhuurders toe zodat we niet minder, maar wel een kwalitatiever huuraanbod krijgen.

In Lint hebben we het BSO (bindend sociaal objectief) behaald, maar dit is geen argument om niet nog verder in te zetten op creatie van kwalitatieve sociale huurwoningen. 

  • Daarvoor willen we een versnelling van het project Kasteelplein. Voor GroenXL is dit  project een voorbeeld van een gewenste herontwikkeling van bestaande bebouwing. Dit wordt een project waarin er kwaliteitsvolle, betaalbare woningen worden aangeboden, in een aangename, goed uitgeruste buurt. Hier wordt iedereen beter van! Goede voorbeelden zijn de wijk Eva Lanxmeer in Nederland of  Heizijdse Velden in Turnhout. Daarvoor nemen we duurzaamheidscriteria op.

Projecten 

De resterende woonuitbreidingsgebieden snijden we niet meer aan. We geven absolute voorkeur aan slim verdichten, dus aan woonprojecten die een bestaande bebouwing vervangen, dicht bij de dorpskern en/of openbaar vervoer knooppunten. Dit moet van Lint een aantrekkelijke leefomgeving maken. 

Daarvoor moeten we naast verdichten ook af en toe 'ontdichten', ruimte voorzien voor groen, water en een aantrekkelijke publieke ruimte. Af en toe wat hoger bouwen mag, overal dezelfde karakterloze appartementen inplanten is geen antwoord. Bij een nieuwe ontwikkeling in woongebied moet de noodzaak ervan aangetoond worden op basis van de woonbehoeftestudie. Indien dit niet gebeurt, zetten we de ontwikkeling onder een stolp. 

  • Stationsomgeving - Ganzenbol

In het kader van het geplande RUP ‘Stationsomgeving’ werken we verder aan de visie die de niet-ontwikkelde delen van de industriezone ‘Ganzenbol’ enerzijds herbestemt naar een natuurinvulling en anderzijds voor een beperkt deel naar woonzone. We gaan hiervoor in overleg met de provincie. De Lachenebeek krijgt een vrijere loop naar het noorden toe in de groene reservatiestrook. We werken samen met de buurgemeente Kontich om de stationsomgeving te laten evolueren naar een centrale ontmoetingsplaats. Een mix van wonen, werken, winkelen en ontspannen zorgt voor een levendige buurt.  

  • Zevenhuizen

De ontwikkeling van het gebied Zevenhuizen zetten we on hold.

Omwille van de beperkte voorspelde bevolkingsgroei van slechts 2% is GroenXL ervan overtuigd dat er geen nood is aan een nieuw groot bouwproject in Lint. Deze beperkte groei kan perfect worden opgevangen door de vele onbebouwde kavels langs uitgeruste straten in Lint, door vervangingsbouw en door het herontwikkelingsproject aan het Kasteelplein. Bovendien is een gemeente niet verplicht een woonzone te ontwikkelen als ze kan aantonen dat er geen nood aan is.

Om deze visie te onderbouwen tegenover de hogere overheden, zullen we een woonbehoeftestudie laten uitvoeren.
We blijven luisteren naar de bezwaren van de burgers en houden hier rekening mee, uiteraard binnen de gemeentelijke bevoegdheden.

Discriminatie en kwetsbare groepen op de woningmarkt

Om het grondrecht op wonen voor iedereen te garanderen, is er een specifiek beleid voor kwetsbare groepen nodig en moet discriminatie op de woonmarkt verbannen worden.

  • We ondertekenen met Lint een charter waarmee de verschillende woonactoren zich engageren om samen tegen discriminatie te strijden. 

  • We bestrijden door middel van een GAS-boete de inbreuken op het verplicht afficheren van de huurprijs.

  • We voorzien voldoende noodwoningen en voldoende transitwoningen als acute en tijdelijke oplossing voor personen in een specifieke problematische woonsituatie.


Natuur, milieu en klimaat

Aandacht voor natuur (alle levensvormen op aarde niet door de mens gemaakt), milieu (geheel van natuurlijke, maatschappelijke en culturele omgeving die een levend organisme beïnvloedt) en klimaat (gemiddelde toestand van het weer en de atmosfeer in een bepaald gebied) moet als een rode draad doorheen het lokale beleid lopen en in elk beleidsdomein moet men anticiperen op het veranderende klimaat en rekening houden met de gevolgen van de klimaatverandering.
Samenwerking met alle gemeentelijke diensten, met verenigingen, ondernemers èn burgers is cruciaal. Ook overleg met buurgemeenten is zinvol, want het klimaat stopt niet bij de gemeentegrens.

Groen en open ruimte

De publieke ruimte staat in functie van de burgers. We willen de bestaande open ruimte maximaal vrijwaren (zie hoofdstuk ruimtelijke ordening). 
GroenXL wil meer groen en water tot in de dorpskern brengen. Dat maakt onze gemeente aangenamer om in te wonen, is positief voor ons welzijn en verhoogt de klimaatbestendigheid en biodiversiteit.

  • GroenXL wil een aanzienlijk budget voorzien om stukken open ruimte aan te kopen en als groenzone in te richten. Hiervoor werken we samen met o.a. Natuurpunt en vragen we inspraak van de burgers.
    Er wordt zoveel mogelijk groen opengesteld voor de burger, wat niet wil zeggen dat er geen flankerende maatregelen kunnen genomen worden om in een bepaald seizoen de fauna en flora te beschermen.

  • We willen een vergroening van de publieke ruimte. Dat is goed voor ons mentaal welzijn én maakt onze gemeente hittebestendiger. Die vergroening houdt o.a. in: meer bomen verspreid over Lint, voldoende plaats voor water, veel onthardingen over het ganse grondgebied, tegelwippen, groendaken waar mogelijk, … We stellen een bomenplan op (bomeninventarisatie, -beleidsplan en -beheersplan) en hanteren het principe 3 voor 1: 1 boom vellen betekent 3 nieuwe inheemse bomen aanplanten, zowel op het openbaar als op het privédomein. Het basisprincipe hierbij is de 3-30-300-regel: elke woning moet uitkijken op minstens 3 bomen, elke wijk moet voor 30% beschaduwd of groen zijn en niemand moet meer dan 300m wandelen tot een toegankelijke groenzone.

  • We heronderhandelen het onderhoudscontract voor het maaien en rollen een maaibeleid uit dat optimaal kansen geeft aan planten en insecten.

  • Voor het onderhoud van de bermen betrekken we de burgers: wie wil, maait de berm voor zijn huis/tuin regelmatig zelf, terwijl iemand anders ervoor kan kiezen om door de gemeente te laten maaien. Het zorgt voor een vergroening en een gefaseerd, flexibel en soortenbewust maaibeheer, wat een winsituatie is voor o.a. insecten.

  • Er moet in Lint een groter zichtbaar onderscheid komen tussen woonstraten met veel groen (bomen, struiken, geveltuinen, wadi’s ...) en de 2 transportassen. We voorzien knips in bepaalde straten om wijken autoluw te maken en meteen ook te vergroenen. We gaan na waar woonerven kunnen ingericht worden.

  • We denken na over allerhande acties om vergroening bij burgers te stimuleren (wedstrijden, fietstochten, …).

  • We onderzoeken waar tuinstraten mogelijk zijn. Onder tuinstraat wordt verstaan: een straat waar de gemeente buren ondersteunt om aan de slag te gaan om het straatbeeld te vergroenen en verblauwen door bv. geveltuinen aanleggen, voortuinen ontharden, plantvakken opfleuren, een boom planten, regenwatertonnen of een collectieve regenwaterput plaatsen, …

  • We zorgen voor meer schaduw en beschutting bij de speelpleintjes voor kleuters (bv. Hoog Heibos, Tarweblok, Papendonk). We creëren meer avontuurlijke groene speelruimte voor de kinderen.

  • We stellen een onthardingsteam aan mèt medewerking van burgers. Dat team doet een rondgang in Lint en maakt een inventaris op van waar er onthard kan worden, waarna ook daadwerkelijk wordt overgegaan tot daden. GroenXL wil hierbij een grootschalige participatie uitrollen en de burgers bijv. per wijk zelf mee laten beslissen waar we ontharden, waar er bomen kunnen geplant worden, hen laten aangeven welke ideeën er nog leven, … Ook online meldingen/ideeën voorzien.

  • Elke burger heeft er voordeel bij dat we zoveel mogelijk ‘groene Linten’ (trage wegen) creëren op het grondgebied. Zo verbinden we versnipperde natuur en faciliteren we doorgangen voor allerlei dieren. Dit bevordert tevens het wandelen en fietsen en maakt onze gemeente robuuster tegen extreme weersomstandigheden. We roepen inwoners op om originele namen te geven aan trage wegen. Zie ook hoofdstuk mobiliteit.

  • We voorzien op braakliggende gronden de mogelijkheid tot gemeenschappelijke moestuinen en/of fruitboomgaarden.

  • GroenXL zet verder in op het houtkanten-project zodat er kleine landschaps- elementen gecreëerd worden langs wegen, trage wegen, fietsostrades, beken, perceelranden, …

Privétuinen nemen een groot deel van het grondgebied in, en ook daar liggen dus opportuniteiten voor een doorgedreven groenbeleid: 

  • promoten van de aanplant van een laagstam + 1 gratis laagstam voor wie inschrijft 

  • subsidie èn info voor de ontharding van een voortuin 

  • subsidie èn info bij het vervangen van een vaste perceelscheiding door een levende inheemse haag 

  • groepsaankoop groendaken organiseren 

  • geveltuinen promoten 

  • ondersteuning bieden bij aanleg van natuurvriendelijke tuin en bij tegelwippen door o.a. de oprichting van een NatuurLoket (vergelijkbaar met EnergieKloket) waar elke burger terecht kan met concrete vragen

  • de burgers informeren en sensibiliseren om egelwegels aan te leggen in volledig gesloten omheiningen

  • aansluiten bij de campagne Bye Bye Gazon en vragen aan tuineigenaars om een deel van hun gazon om te toveren tot een paradijs voor insecten en onze ogen

  • ondersteuning bieden aan burgers die aan de slag willen gaan (bijv. container beschikbaar stellen)

Water

Natte winters en droge, hete zomers zijn helaas de toekomst. Daarom is water een kostbaar goed waarmee spaarzaam moet worden omgesprongen. 

Noodzakelijke maatregelen: 

  • water opvangen in regentonnen en wadi’s en op groendaken

  • GroenXL zet regentonnen en/of regenwaterputten aan elk gebouw dat eigendom is van de gemeente; het water kan gebruikt worden door de gemeentediensten èn door de burgers

  • water in grachten langer bijhouden en vertraagd afvoeren 

  • water laten infiltreren en dus massaal ontharden 

  • grachten terug openleggen 

  • parkeerplaatsen waterdoorlatend maken 

  • groenzones/boomvakken lager dan het wegdek aanleggen en ook zonder boordsteen zodat het water naar het groen loopt in plaats van in het riool.

  • groepsaankopen voor regentonnen organiseren (voordelig bij IGEAN).

  • informeren en sensibiliseren omtrent zuinig omspringen met water

Energie en klimaat

Betaalbare en groene energie voor iedereen is het uiteindelijke doel. Dit kan niet van vandaag op morgen, maar gaat in stappen.

  • In Lint staan nog veel oudere huizen en de renovatiegraad ligt (te) laag. O.a. isolatie is een must. Veel gezinnen kunnen die kost van renovatie niet zelf dragen. Daarom moeten financiële drempels worden weggewerkt en subsidies worden voorzien. We voorzien een intergemeentelijk fonds voor energetische renovaties van woningen dat onbemiddelde eigenaars en huurders ondersteunt en deels prefinanciert. 

  • We zetten er verder op in om bewoners een energiescan te laten uitvoeren om zo te ontdekken welke maatregelen prioritair moeten worden uitgevoerd.

  • Het Energiek-loket wordt verder ondersteund, waarbij renovatiehulp op maat wordt gegeven.

  • We stimuleren en ondersteunen collectief renoveren

  • We faciliteren groepsaankopen voor zonnepanelen en -boilers.

  • GroenXL laat een thermografische kaart van de gemeente opmaken en we koppelen daaraan begeleiding, een subsidiereglement en een groepsaankoop voor duurzame isolatiematerialen.

  • We maken gebruik van de Vlaamse middelen uit het noodkoopfonds om eigenaars te ondersteunen die niet over voldoende financiële middelen beschikken om zelf renovaties uit te voeren.

  • Er worden geen investeringen meer gedaan in fossiele brandstoffen. We stellen een ethische code op voor toekomstige investeringen.

  • We zetten verder in op alternatieve energiebronnen en onderzoeken of windwokkels haalbaar zijn in Lint. Desgevallend nemen we dit op in de stedenbouwkundige verordeningen.

Hergebruik en delen

Door hergebruik kunnen we producten langer gebruiken, verspillen we minder materialen en verkleinen we de afvalberg. Delen is het nieuwe hebben.

  • De toetreding tot de Statiegeldalliantie is een must. Op nationaal of gewestelijk vlak beweegt er wel wat, maar wij willen niet langer afwachten en mee druk uitoefenen.

  • We zorgen voor toegang tot een fietsenbib, evenals een babytheek en een uitleenbib voor allerlei werktuigen en gereedschappen. We organiseren een zadenbib: we stellen gratis zaden ter beschikking en de ontlener kan zelf ook zaden oogsten en terugbrengen, zodat de bib groter en gevarieerder wordt.

  • Om de veelheid aan verpakkingen te verminderen, promoten en stimuleren we bulkverkoop.

  • We blijven verder het repaircafé ondersteunen en promoten.

  • We informeren de burgers over reeds bestaande deelplatformen.

  • GroenXL maakt ook het delen van ruimtes mogelijk en zal een reglementering opstellen waarbij o.a. de turnzalen van de scholen na schooltijd kunnen gebruikt worden door verenigingen of burgerinitiatieven.

Allerlei

  • We maken een ‘soortenplan’ op om in kaart te brengen welke soorten op ons grondgebied leven, welke soorten we nog kunnen aantrekken, hoe we de kwaliteit van de biotopen kunnen verbeteren.

  • We streven naar een pesticidenreductie bij particulieren door te informeren en te sensibiliseren en kennis omtrent alternatieven aan te reiken.

  • GroenXL zet verder in op het bijenplan en het houtkantenplan

  • We zullen het klimaatactieplan en het hemelwater- en droogteplan verder uitwerken en daadwerkelijk uitvoeren.

  • We herzien het lichtplan en doven of reduceren ‘s nachts de straatverlichting waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt. Daarbij informeren we de burgers (op basis van wetenschappelijke studies) dat minder licht geen negatieve invloed heeft op de criminaliteit.


Mobiliteit

GroenXL verbetert het recente mobiliteitsplan, en haalt de anomaliën eruit. We doen dit in samenwerking met alle betrokken actoren én met de burgers.
We hanteren het STOP-principe (eerst Stappen, dan Trappen, dan Openbaar vervoer en tenslotte Privé gemotoriseerd vervoer) als uitgangspunt.
Een gezond mobiliteitssysteem stelt de actieve mens centraal en heeft nog meer voordelen zoals o.m. verkeersveiligheid, geluidsvermindering, betere luchtkwaliteit, vlotte doorstroming, …

Voorrang aan zachte weggebruikers

Mobiliteit moet bijdragen tot meer ontmoeting en verbinding tussen mensen. De publieke ruimte is er voor iedereen en moet een aantrekkelijke omgeving zijn met voorzieningen binnen wandel- en fietsafstand. Daarbij moet iedereen zich kunnen verplaatsen.

  • Prioritair is zone 30 in het centrum van Lint, waarbij het centrum ruim wordt ingevuld, evenals in de diverse wijken. In verplaatsingstijd maakt dit geen verschil, in verkeersveiligheid een immense verbetering. Handhaving is daarbij noodzakelijk. De weginfrastructuur en signalisatie moeten daarvoor aangepast worden. In zone 30 zijn fietspaden niet meer nodig.

  • Daarnaast zullen we de voetpaden en oversteekplaatsen voor voetgangers onder de loep nemen en verbeteringen aanbrengen waar nodig.
    Zeker de voetpaden in het centrum moeten voldoende brede en obstakelvrije wandelruimten zijn, met aandacht voor ouderen, mensen met een beperking, ouders met kinderwagen, jonge kinderen, … Bij heraanleg van straten moet nagedacht worden over de noodzaak van voet- en fietspaden. Handhaving moet ervoor zorgen dat voetpaden niet worden ingenomen als parkeerplaatsen en dat de doorgang aan oversteekplaatsen niet belemmerd wordt. Oversteekplaatsen moeten voldoende verlicht zijn en verkeersremmers moeten worden aangebracht.

  • GroenXL gaat na waar woonerven ingericht kunnen worden. 

  • Ook trage verbindingen van zuid naar noord en van oost naar west zorgen voor veilige doorgangen voor fietsers en voetgangers. Deze moeten aangeduid worden, zodat de zachte weggebruiker deze alternatieve en veilige routes kan gebruiken. We zoeken samen met burgers naar originele namen voor deze trage verbindingen.
    Op termijn zullen ze de open ruimten van de (buur)gemeenten in de Antwerpse Zuidrand verbinden.
    We werken samen met de buurgemeenten aan een oost-westverbinding Lint/Hemiksem waar een fietsondertunneling onder het spoor Antwerpen/ Brussel deel van uitmaakt.

  • Voldoende en goed uitgeruste fietsstallingen, waar fietsen veilig kunnen worden vastgemaakt, zijn eveneens een noodzaak als men meer mensen wil laten fietsen. Ook ruimte voor overmaatse fietsen worden voorzien. Indien mogelijk liefst overdekt en voorzien van zonnepanelen en een installatie om een elektrische fiets op te laden. Een samenwerking met De Lijn is aangewezen. Openbare fietspompen en laadinfrastructuur breiden we uit.

  • Voor GroenXL kunnen bijkomende fietsstraten en/of -zones zeker nog, maar ook maatregelen om  autoverkeer in bepaalde straten te ontmoedigen, zullen noodzakelijk zijn. Met een eenvoudige ingreep van een ‘knip’ kan sluipverkeer worden tegengegaan.

Mobiliteit van de toekomst

GroenXL zet in op extra fietsenstallingen in de nabijheid van lokale handelaars.
Voor GroenXL moeten er nog meer laadpalen komen.
We zetten verder in op
deelauto’s en -(bak)fietsen en organiseren dit naargelang de noden. We onderzoeken op welke plaatsen hier vraag naar is. 
We richten een
fietsenbib op, waarbij kinderfietsen kunnen worden ontleend.

Openbaar vervoer

Het is vanzelfsprekend dat GroenXL het openbaar vervoer promoot.
Jammer genoeg moeten we vaststellen dat dit in Lint niet altijd comfortabel en betrouwbaar is. Je moet erop kunnen rekenen dat je bus of trein komt wanneer die gepland staat. 

  • Het is nog steeds niet duidelijk wat er met buslijnen 52/53 zal gebeuren. GroenXL zal dan ook alles in het werk stellen voor het behoud van de lijnen. Ook de verbindingen met onze nabijgelegen gemeenten blijven nodig op regelmatige tijdstippen.

  • We vinden het ook belangrijk dat je op de bus kan wachten aan een nette, aangename en goed toegankelijke halte. Ook de stationsbuurt verdient meer aandacht. Zie ook RUP Ganzenbol bij ruimtelijke ordening.


Kinder- en jeugdbeleid

Jongeren gaan naar school, naar de sportclub, naar de jeugdbeweging. Zij wonen in een gezin, nemen deel aan het verkeer, leven in een sociale context met meer of minder kansen. Kinder- en jeugdbeleid moet je in al die domeinen terugvinden. 

We willen volop inzetten op onze jeugd.

  • We hanteren een kind- en jongerentoets in élk beleidsdomein.

  • We betrekken de jongeren bij participatieprojecten. We installeren een kindergemeenteraad die meer is dan een promostunt. Dit kan bijvoorbeeld in samenwerking met Djapo. Zo hopen we de instroom naar de jeugdraad nog te vergroten. We blijven de jeugdraad zelf verder ondersteunen. 

  • Er wordt een speelpleinbeleid uitgewerkt waarbij er een speellint door Lint wordt getrokken. Dit zijn veilige verbindingen tussen speelplekken, zelfs over de gemeentegrenzen heen.
    Er komen extra speeltuigen bij de huidige speelpleinen waarbij maximaal extra bomen worden geplant om schaduw te voorzien.. We benutten de huidige speelpleinen maximaal en houden er rekening mee dat jonge kinderen niet altijd de mogelijkheid hebben om ver van huis te spelen. We voorzien speelmogelijkheden voor elke leeftijd.
    Vaak zijn speeltuinen weinig uitdagend, alles is gemaakt met een bepaald doel en vaak weinig inspirerend. Hoog Heibos is een voorbeeld van zo een steriele speelplek. Groenzones Haakveld en Roetaard zijn uitgelezen plekken om spelen in de natuur terug kansen te geven (snoeihout ter plaatse laten om kampen mee te bouwen, verstopplekken in beplanting voorzien, voldoende wilde bloemen die dan ook geplukt mogen worden, waterpartijen,  ...). 

  • We onderzoeken de mogelijkheid tot een skatepark in de kmo-zone samen met en voor jongeren (én kinderen).  We gaan steeds met jongeren hierover in overleg met voldoende aandacht voor 'echte' kansen om te spelen of gewoon te hangen. 

  • We creëren een ontmoetingsplaats voor jongeren. Samen studeren, een game-avond, repeteren met je band, … veel moet er kunnen. Ontmoetingsplaatsen hoeven trouwens niet permanent te zijn: jongeren met een plan kunnen in pop-upruimtes of in ruimtes voor gedeeld gebruik terecht. Ook op publiek domein is er plaats voor hun creativiteit. 

  • We maken het mogelijk om opnieuw fuiven te organiseren in Lint.

  • We voorzien een subsidie voor de aankoop van wasbare luiers.

  • We ondersteunen scholen en opvanglocaties om te vergroenen, groendaken te plaatsen en geveltuinen aan te leggen.

  • We breiden buitenschoolse activiteiten (Multimove, Sportsnack, wetenschapslab, …)  of hobby’s die aansluiten op school uit en voorzien in veilige en begeleide verplaatsing van en naar hobby’s. We stimuleren het gebruik van de schoollocaties voor bepaalde verenigingen zodat kinderen zich na school zelf naar hun hobby kunnen begeven. Dergelijke samenwerkingen laten ook toe om het verenigingsleven verder uit te breiden (zie Cultuuraanbod, verenigingen en sport). 

  • We stimuleren de aanvraag van speelstraten tijdens de zomermaanden.

  • We voorzien een jongerenbudget (zie participatie).

  • We zoeken de ideale locatie voor de buitenschoolse kinderopvang (BKO) verder uit en besparen hier niet op. Zowel de oude als de jonge kleuters moeten voldoende mogelijkheden hebben om in aparte ruimtes te kunnen spelen en we voorzien voldoende speelaanbod. We geven geen extra open ruimte op en huidige speelmogelijkheden voor jongeren die niet in BKO zitten moeten blijven. 

  • We zetten een informatiecampagne over mentaal welzijn op en communiceren daarin duidelijk waar kinderen en jongeren in en rond Lint en online terecht kunnen als ze zich niet goed in hun vel voelen of zich zorgen maken over iemand uit hun omgeving. Bovendien zorgen we voor samenwerkingen vanuit het lokaal bestuur met verstrekkers van psychologische zorg, zodat kinderen en jongeren op een laagdrempelige manier toegang kunnen krijgen tot kwaliteitsvolle psychologische zorg.


Sociaal beleid, ouderen en zorg

Een geïntegreerd, participatief sociaal en zorgbeleid

Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan. Fysieke en mentale zorg en welzijn zijn topprioriteiten van de lokale overheid. Daartoe voeren we een geïntegreerd, inclusief en participatief sociaal en zorgbeleid waarbij de sociale en gezondheidsreflex in alle beleidsdomeinen doorspeelt.

  • Nieuwe maatregelen en voorzieningen toetsen we af op hun doeltreffendheid en hun effect op de meest kwetsbaren in de Lintse gemeenschap.

  • Ons welzijnsbeleid is gericht op nabijheid en buurtgerichtheid, met een focus op preventie en sterke eerstelijnszorg.

  • Bestaande dienstverlening behouden we en waar nodig wordt deze geoptimaliseerd, zonder aan de budgetten te tornen.

  • Het buurthuis en het lokaal dienstencentrum maken zorg en ontmoeting laagdrempelig en gaan eenzaamheid tegen. We zien ons lokaal dienstencentrum breder dan enkel het ouderenbeleid en richten ons op personen van alle leeftijden met een beginnende zorgvraag en nood aan psychosociale hulp.

  • De gemeente is de regisseur van haar sociaal beleid. Daarvoor werkt ze samen met welzijnsorganisaties (Kiemen, thuiszorgdiensten,…) en participeert ze in  samenwerkingsverbanden  (ZORA – ZORA-werkt…)

  • Kernopdrachten van de maatschappelijke dienstverlening en belangrijke zorgvoorzieningen, zoals het WZC Zonnestraal worden niet geprivatiseerd.

  • Statistieken zoals bevolkingsevolutie, vergrijzing, kinderarmoede en werkloosheid vormen de basis voor een grondige analyse van de noden.

  • Het OCMW-huis is een open huis waartoe iedereen vlot toegang heeft.

Armoede en achterstelling zijn echter vaak verborgen. Niet iedereen vindt de weg naar de nodige zorg- of dienstverlening.  Te hoge drempels, onvoldoende kennis, competentie en middelen kunnen hiervoor aan de basis liggen.

  • Daarom voeren we een outreachend beleid: hulpverleners zoeken actief kwetsbare personen en groepen in de gemeente op. Daarvoor werken we samen met huisartsen, thuiszorg en intermediairs.

  • Scholen, kinderopvanginitiatieven, jeugd- en sportverenigingen, jeugdraad, LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang), buurtwerkingen, … kunnen een belangrijke rol spelen in het signaleren van armoede en in het bijzonder kinderarmoede. Het sociaal huis moet een coördinerende rol opnemen voor een structurele samenwerking op alle kruispunten voor kinderen en jongeren. 

  • We maken het voor iedereen gemakkelijker om wegwijs te geraken in het labyrint van tegemoetkomingen, toeslagen, voorzieningen, initiatieven, … op gebied van inkomen, werk, wonen, gezondheidszorg, voeding, onderwijs, cultuur, vrije tijd en sport, … De beschikbare communicatiemiddelen – Lintfo, gemeentelijke website en sociale media – worden hiervoor doeltreffender ingezet.

  • Digitale tools worden makklijk toegankelijk en gebruiksvriendelijk gemaakt.

  • Mensen met een leefloon worden respectvol benaderd vanuit hun individuele mogelijkheden en beperkingen met het oog op integratie in de samenleving op hun maat.

  • We helpen bij de doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt in samenwerking met bestaande initiatieven. Diegenen die moeilijker hun weg daar naartoe vinden, zetten we via art.60 van de OCMW-wet en extra opleiding duurzaam op weg naar het reguliere circuit.

  • We passen het REMI-systeem toe dat, naargelang de gezinssituatie, een referentiebudget voor een menswaardig inkomen berekent en  aanvullende financiële steun verleent aan huishoudens die over een ontoereikend inkomen beschikken, ongeacht of dat nu gaat over een inkomen uit bijstand, uitkering of arbeid.

  • We hebben oog voor specifieke behoeften, daarom  voorzien we menstruatiemateriaal voor wie moeite heeft om het zelf te kopen en het nodig heeft, en stimuleren hierbij duurzame materialen. We verzamelen dit materiaal via een inzamelpunt. We voorzien verschillende plekken in publiek toegankelijke ruimtes (bijv. Witte Merel, Zaal Roeland, scholen, verenigingen, …) waar dit menstruatiemateriaal beschikbaar is voor iedereen. 

  • We blijven middelen en personeel inzetten op schuldbemiddeling en schuldbeheer.

  • De Lintpas zal nog doeltreffender gepromoot en ingezet worden om een volwaardige deelname aan het sociale-, culturele- en vrijetijdsleven toegankelijker te maken voor iedereen.

  • Ook inwoners met een laag inkomen hebben recht op een kwaliteitsvolle, betaalbare woning in een aangename buurt. Zie woonbeleid.

Ouderenbeleid

Voor GroenXL staat ouderenzorg hoog op de agenda, waarbij de zorg over generaties heen wordt gewaarborgd. We faciliteren contacten tussen generaties, bv. door opendeurdagen in het WZC voor de jeugd en de organisatie van een activiteit samen, of sport-/speeltuigen waar zowel ouderen als kinderen van kunnen genieten (vb. fietstrappers aan een bankje). 

Ouderen maken een groeiend en divers deel uit van onze gemeenschap. Hun leeftijd stijgt, ze blijven langer actief, zijn geïnteresseerd in wat er om hen heen en in de wereld gebeurt en willen zo lang als mogelijk zelfstandig zijn.

  • Daarom zetten we in op een leeftijdsvriendelijke gemeente waar ouderen actief betrokken worden bij het maatschappelijk leven en waar gebouwen en publieke ruimtes voor iedereen toegankelijk zijn.    We passen dit toe in de verschillende beleidsdomeinen en doen dat in dialoog met ouderen.

  • De zorg komt meer te liggen bij de mantelzorgers en de vrijwilligers. GroenXL wil hen daarvoor extra waarderen en bijkomend ondersteunen.

  • Communicatie en informatiedoorstroming over het zorgaanbod voor ouderen zijn cruciaal. Het dienstencentrum De Schakel vervult hierbij een belangrijke rol, net als de vrijwilligers in welzijnsorganisaties die helpen in het voorkomen van eenzaamheid. In deze digitale samenleving mogen ouderen niet achterblijven. We organiseren laagdrempelige cursussen en bieden digipunten in de bib aan. Naast digitale dienstverlening blijft niet-digitale ondersteuning mogelijk.

  • Vergrijzing heeft  impact op vele facetten van het leven en vraagt om een geïntegreerde aanpak. Zorg voor ouderen gaat ook over toegankelijkheid van gebouwen, goed begaanbare voetpaden en pleinen, gezellige rust- en ontmoetingsplaatsen … Hierover worden ouderen en, meer algemeen, inwoners met beperkingen, als ervaringsdeskundigen geraadpleegd met als doel de ontwikkeling van een visie op een rolstoelvriendelijk patrimonium.

  • Ouderen willen gehoord en betrokken worden. Een goed werkende ouderenadviesraad kan zich laten gelden als hun spreekbuis in de gemeente. Het al dan niet volgen van de adviezen van deze raad over zaken die ouderen aanbelangen wordt grondig gemotiveerd.

  • Ouderen willen liefst zo lang als mogelijk zelfstandig wonen en worden daar ook toe aangemoedigd. De te grote, vaak buiten het centrum van de gemeente gelegen gezinswoning is daar echter niet geschikt voor. De vraag naar aangepaste woningen is groot en neemt toe. GroenXL wil daarom investeren in bijkomende assistentiewoningen. 

  • Kangoeroewonen en andere betaalbare samenwoonprojecten zijn aantrekkelijke alternatieven. Samenwoonvormen komen niet enkel tegemoet aan de behoeften en noden van ouderen maar zijn ook uitermate geschikt voor jongere inwoners met beperkingen die hulp en/of begeleiding nodig hebben. Zijzelf en hun omgeving moeten trouwens op evenveel zorg, ondersteuning en betrokkenheid kunnen rekenen als ouderen. We willen dat de gemeente zulke projecten faciliteert en er zelf in investeert.

  • Wanneer de opvang en verzorging in de eigen omgeving niet meer mogelijk is, kunnen ouderen hun laatste levensfase doorbrengen in WZC Zonnestraal. De zorg die ze daar krijgen moet toegespitst zijn op een zo rustig en aangenaam mogelijk verblijf. Dit vraagt om blijvende investeringen; in de eerste plaats in personeel maar ook in werkingsmiddelen, lekkere, aangepaste voeding, ontspanning, een ondersteunde vrijwilligerswerking … Daartegenover staat dat de ligdagprijs betaalbaar moet blijven en er geen resem aan extra kosten wordt aangerekend.

Het kan geenszins de bedoeling dat er winst wordt gemaakt op de uitbating van het WZC en nog minder dat die als dividend wordt uitbetaald aan privéaandeelhouders. Dus geen privatisering van het WZC als het van GroenXL afhangt.


Cultuur, verenigingen en sport

Cultuur

Cultuur is ruimte bieden voor creativiteit en verbeelding. 

  • We maken subsidies voor tijdelijke projecten mogelijk. We stimuleren experimenten en goede ideeën van inwoners en we stappen dus af van het principe dat enkel een erkende vereniging financiële steun krijgen. 

  • We gaan digitaal en brengen cultuur tot in het WZC en het buurthuis via Livestream. Zo kunnen minder mobiele mensen en kwetsbare groepen toch ook genieten van en kennis maken met cultuur.

  • Via het Decreet Bovenlokaal Cultuurbeleid kunnen ook niet-klassieke spelers artistieke projecten indienen.

  • GroenXL blijft de bibliotheek logistiek en financieel ondersteunen en maakt er nog meer een ontmoetingsplaats van voor de Lintenaren.

  • We zetten verder in op de Lintpas.

  • We stimuleren de vrijwilligerswerking en maken extra budget vrij voor burgerinitiatieven of dorpsfeesten zoals Suikeren Zondag.

Verenigingen

  • We maken zalen voor kleinere verenigingen goedkoper. Zo is het voor een kleine vereniging onhaalbaar om 150 euro te betalen voor een zaal voor een activiteit waar maar 20 personen aanwezig zijn.

  • We herzien het lichtbordenbeleid: momenteel mag een vereniging twee keer per jaar gratis gebruik maken van het ledscherm in onze gemeente, vanaf de derde keer moeten ze een aanzienlijke som betalen om informatie te mogen verspreiden. 

Sport

Sportclubs zijn een waardevolle ontmoetingsplaats voor vele Lintenaren. We waken erover dat er zowel een prestatiegericht als een recreatief aanbod is, dat zowel jong als oud(er) aan bod komen, dat ook mensen met een beperking toegang hebben, dat ook diversiteit ingang vindt in de sportclubs.

  • GroenXL ondersteunt burgerinitiatieven en laagdrempelige sportactiviteiten.

  • We voorzien meer ruimte voor sportverenigingen in samenspraak met omliggende gemeenten. 

  • We onderzoeken de mogelijkheid tot een openbare ecologische zwemvijver.


Democratie en participatie

Het lokale niveau is cruciaal voor democratische vernieuwing en versterking. Burgers hebben doorgaans veel vertrouwen in dit niveau van bestuur. Ondanks uitdagingen zoals populisme en fake news, tonen lokale gemeenschappen veerkracht, met talloze burgerinitiatieven die betrokkenheid tonen. Democratische vernieuwing vereist zowel versterking van de representatieve democratie, met de gemeenteraad als kern, als ruimte voor burgerparticipatie. Beleid dat in samenspraak tot stand komt is beter en rijker, versterkt het maatschappelijk weefsel en maakt van de overheid een partner in burgerschap, niet slechts een dienstverlener. Een verkozen gemeenteraad blijft belangrijk, maar burgerbetrokkenheid is essentieel. We ondersteunen actief burgerinitiatieven, organiseren inspraakprocedures en staan open voor burgervoorstellen op de gemeenteraad. We stimuleren out-of-the-box denken en benutten de kennis van onze inwoners. Door samenwerking willen we nieuwe ideeën genereren en implementeren.

  • We stellen een volwaardige participatie-ambtenaar aan die het inspraakproces begeleidt. We voorzien de participatie van bij de opstart als een volwaardig element in het proces en zorgen voor een duidelijk kader en verwachtingen.

  • We zorgen voor een echte burgerbegroting

  • We zetten in op burgerpanels die een vorm zijn van deliberatieve democratie waarbij een groep (vaak gelote) burgers (en soms politici) met elkaar geïnformeerd in gesprek gaan om de toekomst van hun gemeente vorm te geven. We vermijden dat we steeds dezelfde participatie-elite bereiken. 

  • Vlaamse gemeenten zijn verplicht een regeling uit te werken over de manier waarop inwoners een eigen voorstel of vraag op de agenda van de gemeenteraad kunnen plaatsen en dat punt mondeling kunnen toelichten. In navolging van het ontwerpbesluit dat GroenXL in 2022 indiende, zullen we dit recht vormgeven.

  • We kiezen voor een jongerenbegroting als aanvulling op de klassieke jeugdraad.

  • We willen adviesraden relevant houden. Vaak domineren vertegenwoordigers uit het verenigingsleven de samenstelling en werking ervan. Adviesraden moeten onafhankelijk kunnen werken en zich richten op een breder bereik en diverse samenstelling door meer flexibele structuren en tijdelijke, thematische betrokkenheid toe te staan. 

 Het gemeentehuis, een glazen huis

  • We zorgen ervoor dat openbaarheid van bestuur geen dode letter blijft door informatie maximaal toegankelijk, begrijpelijk en doorzoekbaar te maken. Dit omvat zowel fysieke toegankelijkheid van het gemeentehuis als webtoegankelijkheid op de website en op papier, met gebruik van klare taal en webtoegankelijkheid voor mensen met een beperking.

  • We zorgen voor een livestreaming voor alle vergaderingen van gemeenteraad en raadscommissies.

  • Sommige burgers regelen liefst alles online, andere verkiezen een fysieke afspraak. Daarom voorzien we een aanbod op maat: een uitgebreid e-loket, gecombineerd met fysieke dienstverlening op maat, bijvoorbeeld door ook af en toe afspraken buiten de kantooruren mogelijk te maken. 

  • We bouwen aan een goed klachtenmanagement en voorzien een onafhankelijke ombudsfunctie, eventueel in samenwerking met andere besturen of met de Vlaamse ombudsdienst. We rapporteren regelmatig aan de gemeenteraad en aan de burgers over de binnengekomen klachten en de opvolging.

We versterken de gemeenteraad/OCMW-raad

Het politiek gewicht verschoof de voorbije jaren meer en meer naar college en samen- werkingsverbanden (politie- en brandweerzones, intercommunales ...). Daarom willen we aandacht voor de rol van de gemeenteraad.

  • We geven de raadsleden een actieve en zichtbare rol in participatieprocessen. 

  • We versterken het voorzitterschap van de gemeenteraad. We verkiezen een voorzitter zonder uitvoerend mandaat en we voeren een debat over de invulling van het voorzitterschap en voorzien voldoende ambtelijke ondersteuning.

  • We zorgen voor een actieve opvolging van de nieuwe regiowerking (provincie Antwerpen is opgedeeld in 3 regio’s), met ruimte voor een volwaardig debat.

  • We delegeren geen extra bevoegdheden van de gemeenteraad naar het schepencollege.

  • We stimuleren een echt debat in de gemeenteraad.


Patrimonium

We werken aan een eigentijds, duurzaam, ecologisch gebouwd of gerenoveerd patrimonium dat de huidige en toekomstige noden van de gemeente en haar burgers volledig afdekt.

Lint heeft een groot aantal gebouwen, deze zijn meestal in een slechte staat en ze dekken niet altijd de behoeften van een moderne dienstverlening. We verkopen het patrimonium dat niet strategisch gelegen is en waar we geen invulling voor hebben. De opbrengst wordt gebruikt voor de renovatie van de overige gebouwen en strategische aankopen die vergroening en ruimtelijke ontwikkeling mogelijk maken. We bekijken waar er winst te halen is door een intergemeentelijke samenwerking

We maken een globaal masterplan voor alle gebouwen dat rekening houdt met:

  • de technische doorlichtingen die zijn uitgevoerd

  • de verschillende functies die moeten ingevuld worden

  • mogelijke samenwerking met derden

  • polyvalentie 

  • financiële impact

  • bereikbaarheid en efficiëntie van de dienstverlening.

We blijven investeren in extra openbare groene ruimte en reserveren budgetten die aankopen in functie van gronden voor vergroening en trage wegen mogelijk maken.

GroenXL zorgt ervoor dat er een modern openbaar toilet komt in het centrum.

BKO (buitenschoolse kinderopvang)

Het gebouw van de BKO is versleten en moet vervangen worden. Het bevindt zich in de zone van de wijk herontwikkeling Kasteelplein waar de woonmaatschappij Zuidrand renovaties en herbouw plant. De nieuwe BKO kan in deze plannen opgenomen worden of op een andere locatie gerealiseerd worden. De locatie zal  bepaald worden op basis van financiële opportuniteiten, bereikbaarheid en polyvalentie. Een samenwerking met de Lintse scholen zullen we verderzetten

Containerpark

Het Containerpark wensen we te behouden. Het is bijzonder goed gelegen en wordt veel gebruikt.

WZC (Woonzorgcentrum De zonnestraal)

Het WZC blijft onder gemeentelijke controle. Een privatisering is uitgesloten. Een samenwerking met de buurgemeenten en een depolitisering van het bestuur zullen we onderzoeken.

Lindenhof (Turnzaal)

Het gebouw is volledig versleten en moet afgebroken worden. De functie van een eventuele nieuwbouw staat in relatie tot andere projecten. Hier kunnen nog enkel beperkte investeringen gebeuren in veiligheid en hygiëne in functie van zeer tijdelijk gebruik.

Het gemeentehuis

De technische doorlichting van het gemeentehuis wijst op een grote renovatiekost. Het gebouw voldoet ook niet meer aan de normen van een moderne en toegankelijke dienstverlening. De herlokalisatie van het merendeel van de politiediensten biedt opportuniteiten om gemeentelijke diensten in de daardoor vrijgekomen lokalen onder te brengen. Ook de huidige raadszaal zou kunnen ingenomen worden door gemeentelijk diensten. De gemeenteraad zou dan pop up kunnen doorgaan in de congreszaal van de Witte Merel. Voor de renovatie onderzoeken we een erfpacht samenwerking met Kempisch landschap. Een combinatie van de functie van plechtigheden en een alternatieve invulling behoren zeker tot de mogelijkheden.

Woonvormen voor senioren

De huidige serviceflats zijn volledig afbetaald, wat betekent dat er middelen beschikbaar zijn die geïnvesteerd kunnen worden in nieuwe projecten. De toenemende vergrijzing en de hoge kosten verbonden aan een verblijf in een Woonzorgcentrum (WZC) vereisen een groter aanbod van alternatieve woonvormen voor senioren. Daarvoor kijken we niet alleen naar klassieke serviceflats, maar ook naar hedendaagse woonvormen. Steeds meer senioren vinden in gemeenschappelijk wonen een alternatief voor een woon-zorgcentrum of voor het alleen wonen. Vormen van co-housing met dienstverlening bieden een goed alternatief voor de grote rusthuizen

Jeugdontmoetingsplek

We willen investeren in een jeugdontmoetingsplek. Er zijn in Lint momenteel geen voorzieningen voor de niet georganiseerde jongeren. Een locatie waar we een werking willen opzetten kan best gezocht worden binnen de directe omgeving van het centrum. Een slimme architectuur en geluidsisolatie moet dit mogelijk maken. Eén en ander zal in overleg en samenspraak met de jeugd(raad) gebeuren.

Café Albert en zaal Roeland

We investeren verder in de modernisering van Café Albert en zaal Roeland.

De Witte Merel

We blijven investeren waar nodig en streven naar een optimalisatie van het gebruik en invulling. Zo kan de congreszaal multifunctioneel ingezet worden, bijvoorbeeld als raadzaal. Indien nodig kunnen we ook extra gemeentelijke diensten integreren bovenop de reeds bestaande dienstverlening.


Dienstverlening en digitalisering

GroenXL wil de burger een goede dienstverlening bieden via meerdere kanalen en op maat van zijn/haar voorkeuren en behoeften. Daarbij spelen ICT en digitalisering een belangrijke rol. Dit kan bijdragen tot een snelle, accurate en efficiënte afhandeling van bepaalde verzoeken of aanvragen. Ook laat dit  betere analyses toe om het beleid bij te sturen. Digitalisering vergemakkelijkt vergelijkingen met soortgelijke gevallen. GroenXL wil de burger ook effectief bijstaan om mee te kunnen met de snelle digitale evolutie. Hoewel de technologie nog relatief nieuw is, moet ook onderzocht worden welke rol Artificial Intelligence (AI) kan hebben om de dienstverlening voor de burger te verbeteren. In het kader van de bestuurlijke transparantie is het belangrijk dat de burger alle nodige informatie op een eenvoudige manier kan terugvinden. Daarnaast kunnen digitale platforms ook worden ingezet om mensen (of de gemeente en de burger) met elkaar te verbinden. GroenXL wil uiteraard voldoende middelen voorzien om gewapend te zijn tegen de gevaren van de digitale wereld. Tenslotte wil GroenXL sensibiliseren rond het zogenaamde “e-waste” (computerafval).

Daarom willen wij:

  • de burger helpen via het CCC-principe (click, call, connect): online, telefonisch en aan het loket

  • een realistisch verloop van een procedure meedelen aan de burger en zelf informeren indien er overmacht is

  • voldoende investeren in digitalisering (hardware aankopen en onderhouden, opleidingen voorzien voor het personeel, ICT-ondersteuning voor de burger voorzien)

  • gratis wifi-punten op drukke plaatsen voorzien

  • laadpunten voor gsm’s of laptops voorzien op het openbaar domein

  • een uitleenbibliotheek voor hardware voorzien voor mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie

  • mogelijkheden voorzien om digitale bestanden te printen of documenten in te scannen

  • een efficiënte zoekmachine ontwikkelen, die ook naar trefwoorden zoekt in de openbare beleidsdocumenten

  • de burger informeren over bestaande deel-, uitleen- en ruilplatforms 

  • zoveel mogelijk documenten, attesten en formulieren online beschikbaar stellen

  • een digitaal meldpunt voor allerhande problemen of voor vragen van de burger voorzien

  • voldoende investeren in netwerk- en gegevensbeveiliging

  • grondig nadenken over welke gegevens allemaal opgeslagen moeten worden en welke niet

  • de burger sensibiliseren over het e-waste


Financiën en belastingen

Om onze politieke en maatschappelijke doelen te kunnen realiseren zijn geld en een nauwgezet financieel beleid nodig. Dit betekent dat de beschikbare financiële middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet, uitgaand van ethisch, duurzaam, transparant, doelgericht, rechtvaardig, herverdelend en sociaal financieel beheer. 

De inkomsten

De belangrijkste bronnen zijn de aanvullende personenbelasting van 8% en de gemeentelijke opcentiemen op onroerend goed, 882 opc. Hiermee is Lint koploper van de gemeenten in de omgeving. De grootte van de gemeente (557 ha) met 8509 inwoners (1/01/24) speelt hier zeker een rol. Van een kleine gemeente, in een dichtbebouwde halfstedelijke omgeving, wordt dezelfde hoge kwaliteit van dienstverlening verwacht als van grote gemeenten.

  • We onderzoeken of de aanvullende personenbelasting, die een belasting op arbeid is, kan verlaagd worden. 

  • Daarbuiten int de gemeente nog een aantal gemeentelijke belastingen en retributies. We beoordelen deze aan de hand van de bovengenoemde maatstaven voor financieel beheer. Tegenover sturende belastingen en retributies, zoals bijv. voor huisvuil, stellen we een beloning in de vorm van een waardebon die op regelmatige basis wordt uitgereikt aan bewoners die actief en positief bijdragen tot een beter leefmilieu. 

  • Andere inkomstenbronnen zijn de dotaties uit het gemeentefonds en aanvullende subsidies van de Vlaamse en de federale overheid.

  • Aangeboden subsidies voor projecten op vlak van o.m. milieu, klimaat, cultuur, sport, mobiliteit, … dienen optimaal benut te worden. Dit kan, waar mogelijk, in samenwerkingsverbanden met andere gemeenten zoals met de “Streekvereniging Zuidrand”.  

De uitgaven

De balans tussen uitgaven en inkomsten moet in evenwicht blijven. Daarvoor voeren we een zorgzaam beleid zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. 

  • Bekwaam en gemotiveerd personeel is hiervoor een garantie. Daar wordt niet op bezuinigd. We onderzoeken wel hoe er meer efficiëntie te halen is uit samenwerking met andere gemeenten. 

  • Lint is een sociale gemeente. Hier wordt niet op beknibbeld. Integendeel, de uitgaven voor sociaal beleid blijven minstens op hetzelfde niveau, met een groeicurve. 

  • Subsidies aan verenigingen blijven behouden en worden toegekend op basis van transparante voorwaarden zonder veel administratieve rompslomp. 

  • Investeringen in het patrimonium zijn in de eerste plaats gericht op het verbeteren van de leef- en omgevingskwaliteit van de Lintenaren. Ook zij moeten beantwoorden aan de bovengenoemde criteria en uitgaan van een visie op lange termijn. Er is geen ruimte voor megalomane projecten maar wel voor weloverwogen keuzes op basis van rationele uitgangspunten gericht op reële noden, duurzaamheid en klimaatvriendelijkheid. 

  • Bij het aankoop- en investeringsbeleid van de gemeente worden duurzaamheid en energiezuinigheid mee in rekening gebracht en kijken we ook hier naar efficiëntieverhoging door samenwerking tussen gemeenten. Deze samenwerkingsverbanden moeten wel transparant en democratisch werken. 

  • Het aangaan van leningen voor investeringen kan voor zover de schuldenlast niet te hoog wordt opgedreven (2023: 1205 € per inw.) en in elk geval het financieel evenwicht van de gemeentefinanciën niet in gevaar komt. 

Transparantie en controle

De financiële rapportage moet voor iedereen die het aanbelangt toegankelijk, begrijpelijk en overzichtelijk zijn. Niet enkel voor het gemeentebestuur maar ook voor de Lintenaren. Om hen nog meer te betrekken verlenen we hen medezeggenschap door middel van een burgerbegroting en wijkbudgetten. (zie democratie en inspraak).

Ethisch beleggen

Het gemeentelijk vermogen wordt met zorg en met een hoog ethisch besef belegd. Daarom wordt er gekozen voor veilige, ethische en duurzame vormen van sparen en beleggen.


Diversiteit en samenleving

Diversiteit kleurt en verrijkt onze samenleving, ook in Lint. Toch brengt samenleven in verscheidenheid uitdagingen met zich mee. Discriminatie blijft een reëel probleem en wordt niet getolereerd. We streven samen naar de algehele inclusie van elke Lintenaar. Inclusie is een proces dat nooit af is, maar stap voor stap zorgen we ervoor dat drempels weggewerkt worden.

Inclusief beleid

Streven naar een meer diverse en inclusieve samenleving vereist een plan van aanpak. Daarom willen we in de volgende legislatuur werk maken van een gedragen diversiteits- en gelijkekansenbeleid. In het diversiteits- en gelijkekansenbeleid van het lokaal bestuur staat intersectionaliteit (het concept dat bv. een zwarte vrouw andere drempels ondervindt dan een zwarte man én dan een witte vrouw) centraal. Door van intersectionaliteit een centrale pijler van het beleid te maken vermijden we dat we de meest kwetsbare mensen uit het oog verliezen.

  • We maken van diversiteit, gelijke kansen en inclusie expliciete bevoegdheden van het schepencollege.

  • We voeren een bewust diversiteits- en gelijkekansenbeleid dat domeinoverschrijdend is en rekening houdt met de verschillende vormen van diversiteit en intersectionaliteit.

  • We toetsen elk besluit dat genomen wordt, af aan dit diversiteits- en gelijkekansenbeleid.

  • We zorgen ervoor dat dit diversiteits- en gelijkekansenbeleid organisatiebreed uitgedragen wordt.

Inclusief lokaal bestuur

Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldfunctie ten opzichte van de inwoners, handelaars, verenigingen en bedrijven in Lint. We stimuleren andere lokale actoren om dit voorbeeld te volgen.

  • We streven naar genderevenwicht in het schepencollege, in adviesraden en bij het personeel en hebben hierbij ook aandacht voor andere ondervertegenwoordigde groepen.

  • We onderzoeken welke maatregelen er genomen kunnen worden om het lokaal bestuur een accuratere afspiegeling van de maatschappij te maken.

  • We maken komaf met het verbod op het dragen van levensbeschouwelijke tekens in openbare functies en moedigen andere lokale actoren aan hetzelfde te doen.

  • We bevorderen participatie van alle groepen in de samenleving en achten ervaringsdeskundigheid (bijvoorbeeld van mensen in armoede) naar waarde.

  • We zien meertaligheid als een troef en zetten daarom sterker in op oefenkansen voor Nederlands aan.

Inclusieve dienstverlening

Het lokaal bestuur staat van alle overheden het dichtst bij de burger. We willen dat alle burgers zich welkom voelen bij het lokaal bestuur.

  • We onderzoeken welke drempels mensen ondervinden om gebruik te maken van onze dienstverlening en gaan aan de slag om redelijke aanpassingen te treffen waar nodig.

  • We werken nauw samen met de politie om discriminatie ten volle tegen te gaan en verwijzen door naar andere bevoegde instanties.

  • We bieden vormingen aan over omgaan met diversiteit aan het personeel van het lokaal bestuur.

Inclusieve communicatie

Om van Lint een inclusieve gemeente te maken moet ook de communicatie inclusief en diversiteitssensitief zijn. Dat betekent dat het lokaal bestuur in haar communicatie en in het contact met de burger op een actieve, bewuste en respectvolle manier rekening houdt met en inspeelt op de diversiteit van haar bevolking.

  • We zorgen ervoor dat alle communicatie vanuit het lokaal bestuur inclusief en diversiteitssensitief is.

  • We zorgen voor diversiteit in beeldvorming vanuit het lokaal bestuur.

  • We organiseren trainingen rond inclusief taalgebruik voor het personeel.

  • We gaan actief stereotiepe beeldvorming en rolpatronen tegen, onder meer in de bibliotheek en in het vrijetijdsaanbod.

  • We organiseren concrete acties voor het informeren en sensibiliseren van de burgers over diversiteitsthema’s (bijvoorbeeld op de Dag tegen Racisme en IDAHOT, de Dag tegen Holebi, Transfobie en Interseksefobie).

  • We communiceren over campagnes en activiteiten van middenveldorganisaties die werken rond diversiteit, inclusie en/of gelijke kansen.

Inclusieve infrastructuur

Als het over infrastructuur gaat is toegankelijkheid cruciaal: niet alleen in gemeentelijke gebouwen, maar ook elders; niet alleen voor personen met een handicap, maar ook voor iedereen anders.

  • Bij het ontwerpen van nieuwe, of bij het aanpassen van de bestaande gemeentelijke infrastructuur zetten we maximaal in op integrale toegankelijkheid.

  • We maken het sanitair in openbare gebouwen van het lokaal bestuur zo genderinclusief mogelijk. Bij nieuwbouw of renovatie schenken we hier speciale aandacht aan. Bij de andere gebouwen kijken we welke quick wins er zijn, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van de pictogrammen bij het sanitair.

  • We moedigen andere lokale actoren, zoals bedrijven, handelaars en verenigingen, sterk aan om hun gebouwen op alle mogelijke manieren toegankelijker te maken.

Inclusieve gemeente

Werken aan een inclusievere samenleving waar diversiteit als een kracht gezien wordt, is iets dat het lokaal bestuur niet alleen kan. Daarvoor hebben we immers de gehele Lintse bevolking nodig. In de eerste plaats focussen we ons op verenigingen en scholen.

  • We bieden vormingen aan over omgaan met diversiteit aan jeugdwerkers en het onderwijspersoneel.

  • We ondersteunen verenigingen en scholen om inclusief te werken en voorzien concrete handvaten om mee aan de slag te gaan.

  • We voeren een antidiscriminatieclausule toe aan het erkennings- en subsidiereglement van vrijetijdsverenigingen.


Duurzame lokale economie

GroenXL wil een levendige en aangename dorpskern, waar mensen elkaar ontmoeten en waar ze terecht kunnen voor hun dagdagelijkse noden. Tegelijk ondersteunen we de lokale ondernemingen.

  • We stimuleren de korte keten economie en doen inspanningen om opnieuw een lokale wekelijkse markt te laten plaatsvinden.

  • We voeren een slim leegstandsbeleid en maken pop-up-winkels mogelijk.

  • We gaan dubbele belastingen tegen en willen daarom geen extra gemeentelijke belasting voor de kleine lokale ondernemers (oppervlakte kleiner dan 1000 m2), die daarvoor ook al provinciebelasting betalen.

  • Bij het uitbesteden van overheidsopdrachten geven we extra kansen aan duurzame bedrijven, kmo’s en – indien van toepassing – sociale ondernemingen.

  • GroenXL voorziet voldoende begeleiding en ondersteuning voor bedrijven die willen verduurzamen.

  • We herbekijken het parkeerbeleid in de dorpskern in Lint waarbij er rekening wordt gehouden met de noden van onze lokale ondernemers.


Dierenwelzijn

Opkomen voor dieren is opkomen voor de zwaksten in de maatschappij en verdient een doordacht en geïntegreerd beleid. Milieu, landbouw, handhaving, ruimtelijke ordening, infrastructuur, onderwijs, aankoop,... overal moet er aandacht zijn voor dierenwelzijn.

  • We wijzen dierenwelzijn expliciet als bevoegdheid toe aan een schepen.

  • Via de politieraad ijveren we voor een volwaardige cel “Dierenwelzijn”. De 'dierenagent' wordt het eerste aanspreekpunt voor inwoners die vragen of klachten met betrekking tot dierenwelzijn hebben.

  • We zorgen op recepties van de gemeentelijke organisaties voor een volwaardig vegetarisch/veganistisch aanbod. Er is geen plaats op de menukaart voor bedreigde of mishandelde diersoorten zoals paling, tonijn en foie gras. 

  • We gebruiken enkel dierproefvrije en biologisch afbreekbare schoonmaakproducten.

Huisdieren

Goed voor een huisdier zorgen is in de eerste plaats de taak van het baasje. De lokale overheid kan daarnaast zorgen voor een goede ondersteuning, sensibilisering en diervriendelijke voorzieningen.

  • Via het OCMW steunen we mensen in een maatschappelijke kwetsbare situatie met een tegemoetkoming bij noodzakelijke dierenartskosten.  

  • We voorzien voldoende hondenuitloopzones, speelzones en eventueel een hondenzwemvijver, een leuke hondenwandeling of de organisatie van een “dierendag”.

  • We besteden aandacht aan dieren in het rampenplan en in draaiboeken van hulpdiensten. Daarin wordt de evacuatie en het in veiligheid brengen geregeld van huisdieren en van dieren in het gemeentepark. We stimuleren het gebruik van een huisdiersticker zodat de hulpdiensten in geval van brand ook de huisdieren kunnen redden.

Dierenleed voorkomen 

Heel wat verenigingen, organisaties of diensten houden zich op één of andere manier met dieren en dierenwelzijn bezig. Dat schetst het belang van regelmatig overleg met en samenwerking tussen dierenverenigingen, onderzoekers, politie, dierenartsen, gemeentelijke diensten en hogere beleidsniveaus.

  • We blijven het zwerfkattenproject verder ondersteunen en zetten nog meer in op sensibilisatie van kattenbaasjes.  

  • We kiezen voor geluidsarm vuurwerk of andere diervriendelijke alternatieven en verbieden privé-vuurwerk.

Dieren in de natuur

Ook dieren in de natuur verdienen aandacht. Maak beleid en de burgers bewust van de aanwezigheid en het welzijn van wilde dieren en betrek hen actief bij de bescherming.

  • We handhaven de beschermde zones waar honden aan de leiband of niet toegelaten zijn om het wild te beschermen.

  • We onderzoeken hoe, op locaties die gevaarlijk zijn voor (wilde) dieren, ingrepen in de (verkeers)infrastructuur dierenlevens kunnen sparen. We werken samen met natuurverenigingen voor de aanleg van oversteekplaatsen en beschermingsmaatregelen voor dieren in het verkeer (paddentunnels/trappen, eekhoornbrug,...).

  • We kiezen voor de gemeentegebouwen voor diervriendelijke bouwtechnieken. Dit kan door het inmetselen van nestkasten voor gierzwaluwen en huismussen bij nieuwbouw en het vrijlaten van ruimte in de spouwmuur voor de gewone dwergvleermuis. We sensibiliseren en informeren burgers over deze bouwtechnieken.

  • We zetten nog meer in op een bijenvriendelijk beleid.

  • De bestrijding van de Aziatische Hoornaar is de verantwoordelijkheid van de overheid. We sensibiliseren en het verdelgen wordt volledig kosteloos voor de burger.

  • We plaatsen vogelkastjes en creëren schuilplaatsen voor kleine wilde dieren.

  • We plaatsen zo veel mogelijk vleermuisvriendelijke verlichting.

  • We stellen een verbod in op het ’s nachts maaien met een robotmaaier, zodat nachtdieren er geen hinder van ondervinden.  

  • We voeren opnieuw het lichtplan in, ook in straten waar er ledverlichting is.

  • GroenXL blijft o.a. de lokale Natuurpuntafdeling verder ondersteunen bij de amfibieënoverzet, bij zwerfvuilacties, bij het beheer van de Vlinderweide, het Klimaatbos en het Papendonkbos.


Lokaal mondiaal beleid

Vroeger heette het ontwikkelingssamenwerking, nu mondiaal beleid.
Het lokaal bestuur is bij uitstek goed geplaatst om in te zetten op de link tussen inwoners en mondiaal beleid.
Het uitgangspunt van lokaal mondiaal beleid is
internationale rechtvaardigheid. Volgens de definitie van VVSG is lokaal mondiaal beleid een coherent, transversaal en gemeentebreed beleid dat bijdraagt aan meer internationale rechtvaardigheid via mondiale beleidskeuzes, mondiaal burgerschap en mondiale samenwerking.
Er zijn door de Verenigde Naties 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) vastgelegd, o.a. geen armoede, goede gezondheid en welzijn, gendergelijkheid, betaalbare en duurzame energie, verantwoorde consumptie, …
Zoeken naar oplossingen voor de klimaatveranderingen, zorgen voor een toegankelijke dienstverlening voor iedereen, samen met de burgers inzetten op de korte voedselketen, … het zijn voorbeelden hoe je de duurzame ontwikkelings- doelstellingen kan vertalen naar het lokale niveau.

We creëren een duurzaamheidsreflex in alle beleidsdomeinen.

  • Het lokaal niveau heeft een voorbeeldfunctie en kan een voortrekkersrol opnemen door haar eigen aankoopbeleid te verduurzamen.

  • GroenXL wil dat Lint een Fair-Trade-gemeente blijft, wil deelnemen aan de Schone-Kleren-Campagne en aan de week-van-de-duurzame-gemeente.

  • Niet enkel de gemeente zelf maakt mondiale beleidskeuzes, ook burgers, bedrijven, scholen en verenigingen stimuleren we tot het maken van duurzame beleidskeuzes.

  • Lokaal mondiaal beleid ernstig nemen, betekent er voldoende middelen in investeren. Zo draag je als gemeente bij tot de 0,7%-norm, waarmee België en andere landen zich geëngageerd hebben om met alle overheden samen 0,7% van het Bruto Nationaal Inkomen te besteden aan officiële ontwikkelings- samenwerking. De vraag naar noodhulp stijgt wereldwijd, zodat ook de middelen moeten stijgen.

  • GroenXL blijft inzetten op de GROS (gemeentelijke raad voor ontwikkelings- samenwerking) en verwelkomt en ondersteunt ook burgerinitiatieven.